söndag, mars 02, 2008

C som i Citybonde

För någon vecka sen gick jag och botaniserade i en av stans bättre boklådor, och medans jag stod och väntade i kassakön fick jag syn på den här lilla boken:
Citybondens handbok av Henrik Francke.

Det räckte att läsa baksidestexten för att känna att den talade till mig direkt:

Den här boken är till för oss som bor i stan och som vill vara snälla mot människor, djur och natur utan att för den skull flytta till ett grönavågenkollektiv i skogen. Människor som vill lära sig äta/handla/laga/åka/leva på ett sätt som inte ger Sverige ett medelhavsklimat om några år. Är man citybonde blir ett grönt liv riktigt kul!

Helt enkelt en liten inspirationsbok om hur det inte alls behöver vara så himla komplicerat att leva lite mer förnuftigt. Att faktiskt uppskatta allt det vi har runt knuten istället för att alltid jaga efter grönare gräs långbortifrån. Om hur "en gnutta hemkunskap skulle kunna rädda världen. Och hur vi kan må bra och ha kul under tiden vi gör det."

Boken börjar med ett par kapitel om själva filosofin hos en citybonde, och allmänna tankar om mat och hur vi ser på den. Sen kommer en säsongsgrönsakernas kalender, där det för varje månad listas de grönsaker och frukter som är bäst i säsong, tillsammans med ett enkelt recept där de kommer till användning. Boken bjuder också på en liten bakskola, ett kapitel om hemlagat med recept, och tips och tankar om bl a fisk och kläder.

Nu är ju jag i och för sig redan intresserad av såväl miljöfrågorna som en jordnära matlagning och brödbak, så det var ju inte så svårt att locka mig till att köpa boken. Men jag tycker ändå den har mycket att ge, inte minst i sin lättsamhet och okomplicerade inställning. Saklig text blandas med intervjuer, kåserier och roliga illustrationer. Och en massa inspiration! Den har redan fått mig att laga mitt livs första raggmunkar, rätt var det är står jag väl och bakar knäckebröd och lägger in surkål också!

För den som är nyfiken finns ett litet utdrag att kika på här (även om det inte stämmer exakt med hur det ser ut i den färdiga boken):
Utdrag ur Citybondens handbok (PDF)

Henrik Francke har för övrigt skrivit ett antal böcker tidigare, bland annat den också väldigt inspirerande "Brödälskare - en inspirationsbok för hemmabagare" som är en av mina favoriter på brödboksfronten.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, låter som en intressant bok!
*kollar in pdf:en*

Anonym sa...

*fnissar* Den låter jätterolig!

Mvh
Din hemlis3-vän

Pst
Det kommer ett paket på tisdag kanse. *ler*