fredag, mars 28, 2008

Improviserad blockning

Igår stickade jag klart det sista på lövsjalen och virkade runt kanterna. Jag nöjde mig med ett varv fastmaskor och hoppade över den virkade uddkanten som beskrevs i mönstret, jag vill ha en rätt enkel sjal utan nåt krusidull.

Jag surfade runt lite om blockning av sjalar och spets, och läste om dessa fantastiska blocking wires som verkar vara guld för blockning av sjalar. Men jag vill ju blocka min sjal idag, och jag hittade bara blocking wires på amerikanska nätbutiker. Så jag lekte lite Cajsa Warg och tänkte att jag det går väl att improvisera lite blocking wires av nåt jag har hemma - och stickor har jag ju gott om!

Så nu har jag spänt ut sjalen så gott det gick med hjälv av diverse raka stickor. Det finns väl en risk att det blir lite bubbligt i kanten där jag trätt på de grövre stickorna, men det blir nog ändå bättre än om jag skulle försökt med bara knappnålar.

Det är också premiär för mitt biltemapussel som blockningsunderlag. Tänk vad bra idéer man snappar upp hos andra stickbloggare! :-)

6 kommentarer:

Bland garnnystan och sytråd sa...

Bra kvinna reder sig själv... eller hur. Ett bra mycket billigare sätt än att köpa blockningsvajrar.

Bland garnnystan och sytråd sa...

Du har alldeles rätt i koftans namn,det var jättelätt att sticka flatrib. Varannan varv 2a, 2 r, nästa varv helt rätt. Enkelt och med snyggt resultat. Vad det gäller äggen så var det superenkelt. Ett litet kit inköpt på Panduro med allt material. Styrolitägg, ull och tovningsnål. Riktigt kul.

miaring sa...

Heja improvisationer! Jag ska också införskaffa mig ett Biltemapussel, jag har sett det hos många vana stickerskor... Ursnygg sjal!

Smycka sa...

Sjalen är jättefin! Brukar säga att allting går, frågan är bara hur! Tycker du löste det jättebra!

Kram
Ulrica =o)

Anonym sa...

Väldigt smart och så bra när man slipper köpa en massa nytt som tar plats. Fast jag tänker nog köpa ett biltemapussel till barnbarnen. Sjalen ser verkligen vacker ut.

Ävanysan sa...

Vi slängde alla våra rutor när vi flyttade hem, men i brist på dessa och en strykbräda,gav du mig iden att använda min yogamatta. Bra att den kommer till användning!

Jag och Stefan dyker upp i Stockholm första helgen i maj. Det skulle vara kul att ses!

/Evalena