torsdag, mars 27, 2008

Ett stycke kulturhistoria

Som vanligt när vi hälsar på hos sambons föräldrar på västkusten tog vi en sväng in till Uddevalla och mitt absoluta favoritmuseum - Bohusläns museum. Gratis inträde gör ju att man kan strosa in en liten stund utan att fördjupa sig i någon speciell utställning, utan bara insupa den sköna atmosfären och botanisera i butiken. Och såklart stå och dregla lite framför montrarna med Bohus Stickningsplaggen i, det hör liksom till :-)

Boken om Bohus Stickning blev resultatet av butiksbesöket den här gången. Jag fascineras verkligen av både de konstnärliga mönstren, de vackra plaggen och den intressanta historien om Bohus Stickning, så det här var intressant och spännande läsning. Största delen av boken handlar om hur Bohus Stickning kom till som ett sätt att sysselsätta husmödrar i ett krisdrabbat stenhuggarsammhälle, och hur det med tiden utvecklades till ett världskänt märke med exklusiva konsthantverksprodukter.


I början finns också ett kapitel med ett fängslande levnadsporträtt av Emma Jacobsson, Bohus Sticknings skapare och konstnärliga ledare, skrivet av hennes dotter Ingrid Mesterton.

Museet säljer också färdiga stick-kit till ett antal olika Bohus Sticknings-plagg, i samarbete med Solveig Gustafsson på SOLsilke. För några år sedan stickade jag ett par vantar och en mössa i mönstret Stigbygeln som inte var alltför komplicerat. Mössan blev lite för stor till mig, men vantarna är ett par riktiga favoriter!

Jag har också liggandes här hemma kitet med mössa och halsduk Vildäpplet, men har inte vågat börja på det än. Nån dag hoppas jag att jag ska lyckas sticka en hel tröja, kanske Skogsmörkret, eller Blå skimmer, eller ...

2 kommentarer:

miaring sa...

Vilka otroligt vackra namn, poetiska och fantasieggande...

lillstrumpa sa...

Ja visst är de! Bara namnen gör ju att man blir sugen på att sticka dem...att sen mönstren är helt fantastiska färgkombinationer som gör namnen rättvisa är ju inte sämre det heller, även om det verkar ruggigt svårt =)