torsdag, mars 27, 2008

F som i fisk

Jag önskar att jag åt mycket mer fisk än jag gör. Inte för att jag direkt tror på den gamla skrönan att man blir intelligent av fisk, men det är nyttig och bra mat, som kan vara riktigt supergod om den är tillagad av nån som kan. (Nån sån som jag tyvärr inte är).

Hemma blir det nästan uteslutande lax när vi lagar fisk. Lax är supergott! Men lite variation skulle inte skada. Och vi har ju den jättefina boken Fisk är inga konstigheter med fullt av varierande recept. Den är utgiven av Svensk Fisk, som också har recept och tillagningstips på sin hemsida, och en massa annan information om fisk.

Sen är det ju det där med vilken fisk som är okej och inte. Greenpeace släppte nyligen en ny lista över vilka fiskarter man bör undvika att köpa:
http://www.greenpeace.org/sweden/sea-the-future/rodlista

Världsnaturfonden WWF har liknande konsumentinformation om val av matfiskar:
http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-kust/lsningar/fisk-till-middag/1133536-fisk-till-middag

Och svenska naturskyddsföreningen uppmanar till att inte köpa jätteräkor:
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/gron-guide/mat-och-dryck/jatterakor/

Nån dag ska jag ta och läsa boken Tyst hav av Isabella Lövin. Den sägs vara både bra och skrämmande. Men först ska jag äta lite mer fisk. Inte rödlistad fisk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, jag älskar fisk! Sedan jag beslutade mig för att sluta köpa kött och kyckling (äter ibland hos andra, men lagar aldrig själv) så har det blivit lite mer fisk, 1-3 gånger i veckan skulle jag tro.

Men jag håller med att det är lite svårt att variera sig, det är lätt att fastna bland laxfiléerna (vilket iofs inte är fel det heller). Jag blev himla nyfiken på den där kokboken, ska nog ta och kolla upp den lite bättre...