söndag, februari 10, 2008

A som i Al Gore och alpacka


Al Gore är inte den enda orsaken till att miljön och klimatet har fått sån uppmärksamhet i media, men hans kampanj och inte minst hans film har såklart lyckats lyfta frågorna både i media och hos många människor. Och det pratas ju både om stora omställningar - nya bränslen, skattestyrningar, och utsläppsrätter - såväl som allt det man kan göra hemma själv i det lilla. Byta till energilampor och sopsortera är ju lätt gjort. Men ska man sen försöka utvärdera hur alla små vardagsbeslut kan göra till eller från blir det svårare. Här hemma försöker vi vara rätt så medvetna, utan att göra några ändringar som känns som uppoffringar (vi kör med glädje vår biogasbil, men jag har inte slutat ta långa härliga bad med hundratals liter varmvatten...). Jag försöker tänka på vad jag konsumerar, och att prioritera lokalt producerat. Ska man då ta med sig resonemanget till stickhobbyn, så känns ju svensk fårull, helst ekologisk, som det självklara valet. Ateljé huskrokens ekobomull känns också helt rätt. Men hur är det med favoriten alpacka? Att köpa alpacka från svenska återförsäljare borde väl vara helt okej, även om den har åkt långt så måste den väl ha fraktats med fartyg? Men om jag specialbeställer via nätet och får en snabb leverans med flyg...behöver jag verkligen göra det? Jag vill inte säga att nåt är rätt eller fel, men jag tycker det är intressanta frågeställningar, och jag tror det är bra att vara medveten om sina val inte bara när det gäller grönsaksinköpen och vardagsresorna. Vad tycker ni?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag håller med om att det ibland är svårt att välja "rätt" miljömärkt. Det finns tydligen forskning på att transporter (av stora mängder, antar jag) är en liten del av miljöpåverkan och att den ofta är "försumbar" om man jämför med påverkan av själva framställningsprocessen. Till exempel när det gäller nötkreatur som kan beta fritt på pampas vidder jämfört med de som får ensilage här hemma hela vintrarna.
Har inte tänkt på det där med när man beställer garn/saker via nätet, där fick jag en tankeställare. Det blir ju iofs transport hemifrån till garnaffären om man ska handla på plats... Om jag cyklar till stan och köper garn borde det vara det bästa? ;-)

Jag tycker också att det är viktigt med rättvis handel. Ofta går ju ekologiskt och rättvisemärkt hand i hand men inte alltid. Hur är det med arbetsförhållandena för dem som plockar den ekologiska bomullen som används i huskrokens garn? Sånt funderar jag på, jag har inga svar... Jag gillar idén med kooperativ som satsar på export av t.ex. alpackagarn från sydamerika.

lillstrumpa sa...

Hej Liisa,
vad roligt med nån som har samma funderingar som jag :)

Och vi verkar fundera ganska lika, jag känner igen mig i de små undringarna om vad som är det mest optimala om man försöker se till nån slags helhet. Det där med rättvist kontra ekologiskt kan absolut bli lite knepigt. Och viljan att stöda t ex små lokala kooperativ i fattiga delar av världen, samtidigt som man försöker handla lokalt. Jag försöker nog variera prioriteringarna lite så att jag på nåt sätt försöker använda min konsumentmakt till att både stöda närproducerat, miljövänligt och rättvisa villkor längre bort.

Strumpstickan sa...

Jag såg Al Gores film och den var bra!