söndag, februari 17, 2008

B som i böcker och bibliotek



Jag älskar böcker!

Uppvuxen med en bokhandlare till pappa och ett hem med mycket böcker har såklart bidragit till mina varma känslor för boken. Jag läste rätt mycket som barn, nu blir det rätt periodvis och oftast lättläst underhållningslitteratur som deckare och en och annan roman. Men jag har ändå en stark dragning till böcker. En bok kan ju vara så mycket. Ett par timmars underhållning, information och utbildning, ett inre äventyr, livsförändrande, vacker inredning, källa till diskussion och debatt, ett vackert hantverk.

(c) FreeFoto.comAtt själv ha ett stort bibliotek i hemmet fyllt med läsvärda och älskade skatter är såklart en lyx, men rätt få förunnad sådan. Och det är ju inte alla böcker som man kanske känner att man behöver ha kvar när man väl läst dem. Visst tycker jag att boklådor är bland de trevligaste butikerna att strosa i, fulla av inspiration och möjligheter till oanade upptäckter. Men de erbjuder ju främst de senaste utgåvorna, och att köpa allt man lockas av i en bokhandel kan lätt bli kännbart i plånboken. Här fyller biblioteken en fantastisk funktion. Ett enormt utbud av böcker blir tillgängligt för alla, fattig som rik.

Storsäljande romaner och deckare får ofta kölistor på biblioteken när de är nya, och det är klart att det är många som tycker det är skönt att inte behöva lägga pengar på en bok man bara behöver läsa en gång. Men jag tycker att bibliotekens främsta styrka ligger i facklitteraturen. (För underhållningslitteraturen tycker jag pocketboken är fantastisk - betydligt billigare än en biobiljett och ger oftast många gånger fler timmars underhållning). På biblioteken finns tillgång till information om nästan allt på både hobby-, populärvetenskaplig och vetenskaplig nivå, speciellt om man räknar med de universitets- och högskolebibliotek som är tillgängliga för allmänheten. Att ha tillgång till utbildning och information är lätt att ta för givet, men det är ju absolut inte något självklart i alla delar av världen. Hur många är det inte som precis som jag själv blivit sugna på stickning och kunnat hitta såväl grundläggande teknikbeskrivningar som passande nybörjarmönster på det lokala biblioteket?

Länge leve biblioteken och den fria informationen!

3 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Jag instämmer och älskar också biblioteken!

Åsa i Skuttunge sa...

-håller med! Minns du de där högarna med böcker man lånade innan sommarlovet - sommarlån - bara ordet! En oändlig rad med dagar där man bara kunde försjunka i böckerna....
(Jag har tryggat återväxten också, min son börjar på bibliotekshögskolan till hösten...)

Anonym sa...

Böcker är UNDERBART! Jag brukar gå in på Pocket Shop bara för att lukta på dem! O Stadsbiblioteket är ju ljuvligt - TÄNK så mycket information, så många historier o sagor som inbegrips! O själva byggnaden är ju inte heller fel...

Numera ägnar jag mig mer åt att lyssna på talböcker eftersom man då kan ägna sig åt 2 njutningar samtidigt; bok + stickning. Stickböcker kräver dock full uppmärksamhet, men gärna en kopp te till.