söndag, februari 03, 2008

Hemlis-frågorna

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Alpacka och silkealpacka är de trevligaste garn jag har stickat med! Annars stickar jag med mest med ull, ibland lin, mohair och bomull. Håller just nu på med ett projekt i ren silke för första gånge. Alla sorters naturfibrer går alltså hem. Gillar inte akryl eller extrema "effektgarner".

2. Vilka är dina favoritfärger?
Nästan alla, men framförallt kanske nyanser som inte är de klassiskt klara färgerna dvs inte klarröd, gräsgrön, eller knallgul. Några favoriter är brunt, svart, petrol, mossgrön, grågrön, gråblå, ... och massa andra.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Råkade ju redan nämna några, utöver dem får jag säga marinblå (som iofs är fint men som jag har svårt att få att passa i en stickning) och riktigt flerfärgade garner som tex många sockgarner. Melerade garner är däremot helt ok.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Stickar med alla olika typer, beroende på garn och stickning. Ingen speciell favorit tror jag.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Lärde mig sticka för ganska många år sedan, men det är det senaste året som jag har stickat på allvar. Testar gärna nya mönster och tekniker eftersom jag tycker det är att lära sig nytt som är det allra roligaste med stickningen. Tycker det är svårt att sätta sig på en skala, men skulle kanske säga avancerad nybörjare?

6. Dricker du kaffe? Te?
Japp, både och. Fast helst te, där är jag lite mer finsmakare än vad gäller kaffet. Svart, grönt, rött, örtte. Neutralt eller naturligt smaksatt (med riktiga frukter/örter/blommor/etc), inte så förtjust i teer med starka estrar i.

7. Är du allergisk mot något?
Nej.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Pop (indie), visor, rock, folkmusik i nytappning, klassiskt, jazz. Fransk pop och traditionella chansons.

9. Favoritgodis?
Äter sällan godis, men är svag för riktigt god mörk choklad.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Njaej, inte något annan handarbetshobby. Fast jag känner mig ju lite skapande när jag fotograferar, bakar och lagar mat...

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Det roligaste är små projekt som blir klara fort, allra roligast är nog vantar (de passar ju till det mesta och man kan ha många)! Tycker också sjalar är kul, de är ju så variationsrika och användbara. Skulle vara roligt att sticka någon tröja emellanåt, men det känns som det kräver mycket mer i val av mönster och stickkvalitet för att det ska bli något man faktiskt vill ha på sig...

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Hm, hittar nya drömprojekt nästan varje gång jag är ute på stickbloggar, men ett mönster jag drömt om ända sen jag stötte på det är spetssjalen Kiri. Den har jag försökt börja på en gång men insåg att det inte var optimalt som första spetsstickningsprojekt. Jag planerar att göra ett nytt försök när jag har övat på det där med spetsstickning med supertunnt garn på tjocka stickor lite mer :)

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Har inte använt några hittills. Fast jag fick ett par halvvantar av min förra hemlis och kom på att de var perfekta att köra bil i. Handleden mäter 16 cm på smalaste stället.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Har aldrig provat. (Eftersom jag aldrig använt några och helst vill sticka sånt jag faktiskt behöver eller annars skulle köpa)

16. Stickar du sockor?
Har stickat några raggsockar för husbehovet, men det är allt. Har inte riktigt förstått när man ska ha alla spetsmönstrade ullstrumpor på sig?

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
23 resp 24 cm. (Skostorlek 37.)

18. När fyller du år?
Slutet av maj.

19. Stickar du med pärlor?
Har stickat fingervantar med pärlor tre gånger och det var kul.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Läser det mesta men oftast och gärna deckare. Har med viss besatthet slukat allt av t ex Håkan Nesser, Michael Connelly, Karin Fossum, Mari Jungstedt, m fl.

Inga kommentarer: