torsdag, april 12, 2007

Sheldon (äntligen) färdig

Idag har jag ägnat dagen åt att göra färdigt Sheldon. Det var mer pill och tog mycket längre tid än jag trodde, men nu är han till slut klar. Så här ser han ut:


Mönstret till Sheldon finns gratis på Knitty. Jag har stickat honom i Tekla - handfärgad ekologisk bomull från Ateljé Huskroken på Gotland på 2,5 mm stickor. Istället för plastögon har han broderade ögon (som jag såg på en blog att någon annan hade gjort) för det kändes mycket enklare och mindre ..hm..plastigt.

Själva stickningen var väldigt enkel. Det var första gången jag stickade efter en engelsk beskrivning men det var inga problem. Det som strulade till det för mig var virkningen runt "selen" (underdelen) till skalet. Utan att kolla upp vad single crochet innebar, satsade jag på att göra lite smygmaskor eftersom det var de enda virkmaskor jag kunde. Det blev inte så bra. Allting kändes komplicerat och jobbigt, så Sheldon fick vila i en kasse tills jag fick kraft att ta tag i honom igen. Under tiden hann jag gå en virkkurs hos Marias Garn, och efter det nån gång slog det mig att det nog var fasta maskor jag skulle virka på Sheldon. Idag kände jag mig mogen för att orka repa upp den misslyckade virkningen och göra om, och med riktiga fastmaskor gick det ju så mycket bättre. Det var en del pill med att få igång hopstickningen av skaldelarna som skulle stickas ihop med en I-cord, men efter ett par försök och lite klurande gick det också vägen.



6 kommentarer:

Dödergök sa...

Vad fin han är! Jag tror bestämt att jag måste göra mig en egen! :)

lillstrumpa sa...

Tack :) Ja det tycker jag du ska göra, det var riktigt rolig stickning!

Byian sa...

Så snygga bilder du tar på Sheldon. En lite fråga; är mattan Gåsöga från Åhléns och bordbenet ett IKEA-ben? Precis så ser det ut hemma hos oss ;-)

lillstrumpa sa...

Helt rätt om mattan, men IKEA-bordet (som hade väldigt liknande bordsben) har blivit utbytt mot ett större bord från Bitc...men väldigt nära :)

In Search of Enlightenment sa...

cool

Unknown sa...

Men åååååh, så söt! :-D