söndag, juli 08, 2007

Sjal med ränder

Sjalen är färdig! Vid närmare eftertanke fanns det ingen anledning att blocka den, den är alldeles lagom ändå. Jag var lite tveksam till färgerna i början, men nu tycker jag den är supersnygg. Hänger fint nerför ryggen och med rejäla ändar som når runt axlarna. Lite väl stor och bylsig när den är virad runt halsen, men det går det också.


Den är stickad av 1 hg Färgkraft Softblend (färg Trollskog) + 1 hg Öglemohair (färg Petrol) på 6 mm stickor. Mönstret kommer från Yll o Tyll (bild på uppstickad sjal finns här)

Jag har stickat helt enligt mönstret, men ett par ränder mer av varje färg, och med bara en sjättedel så många fransar. Jag gillar hur ränderna varierar lite, och att det blir ännu lite mer dynamik av färgskiftningarna i färgkraftgarnet. Det var en snabb, rolig, pratvänlig stickning, och jag är jättenöjd med resultatet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oooh!! Vilken snygg sjal! Färgerna i färgkraftgarnet är jättefina ihop med öglemohairen, och så gillar jag effekten av att randa de både kvaliteterna med varandra.