torsdag, juli 05, 2007

Det går framåt

Efter att ha pausat fransklippandet och istället testat att sätta fast ett par fransar så blev det uppenbart att jag inte alls vill ha lika tätt med fransar som ursprungsmodellen. Så det blir inga hundratals fransar och jag slipper klippa mer garn (tjohoo!). Har nästan kommit halvvägs med franssättandet, med lite tur kan det bli klart under kvällen och läggas för blockning under natten.


Mina problem med det lätta spetsmönstret har också löst sig. Det var såklart inte garnet det var fel på utan min teknik. Jag stickade, repade upp, stickade igen. Tre gånger. Sen tittade jag på maskorna. Omslagen var åt fel håll. Så det kan gå. Nu är de åt rätt håll och det börjar synas ett mönster:


Med rätt teknik är mönstret fantastiskt roligt att sticka, och det är faktiskt rätt enkelt också! Ett bra steg framåt mot mina drömmar om skira spetssstickade sjalar i tunna garner och intrikata mönster :)

Meteorologerna spår regn även den kommande helgen. Dvs en anledning att återigen ägna sig åt stickprojekt, tedrickande och brödbak. Helt okej för min del :)


Här förra söndagens scones på avsvalning.

Inga kommentarer: