torsdag, juli 12, 2007

FOs! (och ett nytt WIP)

Den spetsstickade halsduken är färdig och jag är väldigt nöjd. Det är det populära mönstret Branching Out från Knitty. Jag valde ett lite tjockare garn - Garnstudios Silke Alpaca - men det gick bra det med även om det blir mer en halsduk än en skir scarf. Men vilket mjukt garn! Det gick åt tre nystan för att få 25 mönsterrapporter (det hade kunnat bli 26 om jag inte hade varit så frikostig med lösa ändar i början...).




Jag tyckte mönstret var så bra att jag redan har börjat på nummer två - i kidopalen från mitt andra hemlispaket, på mina nya hemlis-stickor. Det funkar helt perfekt! Det går såklart betydligt långsammare med detta tunna fluffiga garn, men jag börjar vänja mig. Det hade varit helt omöjligt att få till något med det här garnet på mina långa och tunga metallstickor, trästickorna är verkligen räddningen, de är super!



Ett annat gammalt FO som jag haft klart ett tag men inte nämnt är min ärmlösa polo. Ugh vilket misslyckande. Det värsta är nog garnet - hur kunde jag välja en så hutlöst ful färg?? Kanske var det för att garnet ändå inte tilltalade mig som jag inte bekymrade mig om att få det bra och istället för att starta om en tredje gång stickade klart mitt andra försök som blev alldeles för litet och tajt. Blä - men här kommer i alla fall en bild. Jag stryker streck och går vidare.

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Vilken fin halsduk(den färdiga) och vad roligt att se mohairen på stickorna, det blir verkligen jättefint!
Roligt att jag frälst en till med dom där stickorna, dom är verkligen sjukt underbara.

lillstrumpa sa...

Ja jag gillar verkligen stickorna helmycket! Har aldrig haft ett par korta raka stickor förut men det är ju såå mycket smidigare för en liten stickning. Slipper spetsa folk på tunnelbanan också... :-)