onsdag, april 09, 2008

Svärdomar och lärdomar

Svordomarna ekar som tur är mest inne i mitt eget huvud :)

Igår stickade jag flitigt på den rosa toppen, men utan större framgång. Passformen blir långt ifrån perfekt, och den blev lite kort i midjan. Så jag repar upp och ska sticka den lite längre. Jag ska ge den en chans, ska se hur det blir när resåren kring halslinningen kommer dit innan jag ger upp den helt.

Jag har i alla fall dragit några lärdomar:

  • det är svårt att sticka jämnt

  • det är ännu svårare att sticka jämnt i bomull

  • bomull blir mindre spänstigt och kan lätt kännas klunsigt

  • räkna med att få räkna om i mönstret om modellen är gjord för en annan kroppsform

  • jag är visst inte lika lång och slank som jag tutar i mig ;-)

  • det räcker inte att maska av löst efter en resår, man måste maska av JÄTTELÖST om det inte ska kännas som en hängsnara efteråt

Det ska vara lite ojämnt, annars syns det ju inte att det är hemstickat?

För att känna lite framgång mellan de nedslående resultaten, har jag raskt börjat på en ribbed lace bolero i den bruna garnet.

Fast jag tror jag måste gå ner en storlek i stickor, det ser lite väl glest ut. Well, well. Trägen vinner!

2 kommentarer:

Smycka sa...

Boleron såg trevlig ut! Övning ger färdighet sägs det! Själv stickar jag ganska hårt så jag måste ofta gå upp en storlek för att mönstret skall stämma. *s*

Ulrica =o)

Strumpstickan sa...

Det jämnar ut sig efter första tvätt och provningen:)