torsdag, november 29, 2007

Årets första julklapp

Äntligen färdig!

Första julklappen färdig före första advent, det är minst sagt ett rekord. Fast det är klart, ska man sticka klappen själv går det ju inte att börja den 23 december. Som utlovat kommer här lite bilder. (Och en massa nöjt pladder, so bear with me.)


Det är den tubstickade halsduken som någon kanske känner igen från inlägg tidigare i våras...Det är min första helt egna design, dvs jag har inte haft något mönster alls. (Själva randningen och färgerna är dock inspirerade av en superskön halsduk i merino jag köpt från Howies.) Och jag är supernöjd! Den är stickad i Drops Alpacka på 3mm rundsticka, för att slippa fästa hundratals garnändar vid alla ränder. Jag är vekligen nöjd med hur bra det fungerade med rundstickningen och randningen. Det ska bli en julklapp till pappa (som jag är säker på inte läser här), så målet var att få till en varm och gosig men samtidigt klassiskt elegant herrhalsduk. Och jag tycker att jag lyckades :)


Jag är inte så nöjd med monogramet som jag la till i ena änden. Jag funderade en hel del på hur jag skulle få till det utan att det skulle dra ihop sig, men det blev ändå inte bra. Jag försökte "dra till" det lite i efterhand men det blev bara ännu värre. Men det får vara kvar.


Mer nöjd är jag med hur jag fick till ändarna, så att de blev snygga och lagom diskreta, och ser till att hålla "tuben" ihopplattad.


Närbild på de rundstickade "kanterna".


Om andan faller på kanske jag skriver ihop en liten beskrivning också, även om det är en ganska enkel skapelse.

Inga kommentarer: