söndag, juli 01, 2007

Lata dagar

Ibland är det så skönt med lediga dagar med dåligt väder! Hela helgen kan vara ett långt tedrickande, stickpysslande njutande. Igår satt sambon i soffan och såg den fantastiska serien River Cottage, medan jag satt på golvet och klippte garn.


Min trekantssjal är färdigstickad och det är bara fransarna som saknas. Fast det visar sig att det inte är så "bara" att klippa till garn till hundratals fransar med 7-10 trådar i varje. När det ljusnade lite på himlen och knäna var stela som brasved passade det bra att flytta ut tekannan på balkongen och börja en ny stickning.


Det är tänkt att bli en smal scarf i ett enkelt spetsmönster, men kanske har jag valt ett alldeles för tjockt garn. Eller om det är spetstekniken som behöver bli bättre. Det ska jag utforska idag medan jag dricker ytterligare koppar te och lyssnar till regndropparna mot balkongräcket. Sen i eftermiddag blir det afternoon tea med nybakta scones och marmelad!

2 kommentarer:

Byian sa...

Blir så inspirerad av din anglofila eftermiddag... Blir också grymt inspirerad av din Strikktröja, jättesnygg. En sådan skulle jag helt klart kunna trivas i.
Min top-down-raglan kommer härifrån
http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=152316.0
Jättebra beskrivning. Mitt första engelska projekt men nu har jag fått blodad tand

lillstrumpa sa...

Tack för de uppmuntrande orden! Och tack för mönstertipset - det ska jag spara som bokmärke för framtida inspiration :-)